Az egyik legnagyobb szívás a karanténban a testnevelés-órák helyettesítése. Kimenni alig lehet, és a legtöbb családban nemigen vannak sem eszközök, sem megfelelő méretű tér a normális sportolásra. De szerencsére egy gombolyag fonállal és a Brilliáns csapda című film megfelelő jelenetével pompás tesiórát lehet tartani. Lézertorna bármilyen korú gyereknek.
Nem véletlen, hogy az iskolák legnagyobb és általában legdrágább tere a tornaterem. A “digitális oktatási rend” itt bukik a legnagyobbat. A csapatsportok karanténban értelemszerűen kiesnek, atlétika bukó, outdoor csak keveseknek adatik meg. Otthon nincsenek eszközök, és talán általában a szülőknek is erről a területről van a legkevesebb tudásuk. Kockázatos is, ha a szülő kezd el tornafeladatokat adni a gyereknek. Talán itt lehet a legtöbb kárt okozni, a sérülésveszélyről nem is beszélve.
Azt is be kell látnunk, hogy ezen a területen a tanárok zöme egy része teljesen bedobta a törülközőt, szétesett minden értelmes és koncepciózus feljesztés, és összevissza feladatokkal, kapkodva próbálják győzködni a gyerekeket, hogy “reggel nyújtózkodjanak”, vagy töltsenek fel a Classroomba Strava-logot.
Erre a problémára részleges megoldást kínál a filmtörténet. A hollywoodi heist filmek (remélem, megfelelő súllyal oktatják mozgókép-órákon!), tehát a duplacsavaros-átverős tolvajfilmek egyik legstílusosabb darabja a Brilliáns csapda (Entrapment). A film első része egy nagy múzeumi betörés megtervezése körül forog, amelynek lényegi eleme, hogy az értékes kínai maszkot (Kína, maszk, ez igazán aktuális manapság!) lézernyalábokból álló biztonsági rendszer őrzi.
Ez persze ordas nagy dramaturgiai közhely, ezernyi hasonló filmet lehetne felsorolni a Mission: Impossible-tól az Indiana Jones-filmekig. A Brilliáns csapda azért használható kivételesen jól testnevelés-otthonoktatáshoz, mert van benne egy szuper jelenet. Méghozzá az, amelyben a két, Sean Connery és Catherine Zeta-Jones által játszott főhős elpróbálja a betörést. És ehhez nem mást használnak, mint a bevezetőben említett gombolyag fonalat.
A nevezetes jelenet itt tekinthető meg:
És hogy mire megy ezzel az otthonoktatás? Nem nehéz kitalálni. Fogjuk a fonalat, a lakás összes fontos pontját behálózzuk vele, amíg így nem néz ki az egész:
És ha ez megvalósult, akkor kínai maszk helyett csak valami valóban kecsegtetőt kell elhelyezni a megfelelő helyen, és indulhat a tornaóra. Amely nagyjából úgy zajlik, ahogy az a következő manipulált jelenetben látható:
A mi esetünkben az első díj egy csomag pattogtatni való kukorica volt. Én konkrétan megőrülök tőle, a gyerekek viszont imádják, tehát tessék megdolgozni érte.
Felmerül a kérdés, hogy nem túl sok meló-e keresztül-kasul lézerfonalazni a nappalit egy egyszerű tesióra kedvéért. Erre, tapasztalataim alapján az a válasz, hogy egyáltalán nem. Reggel tíz perc alatt kihúzod a fonalat, a kölkök meg egész délelőtt elvannak az optimális mozdulatsor kidolgozásával, csak időnként cserélni kell a megszerzendő jutalmat. Egy egész délelőtt a home office-ban! Nem kell magyarázni, hogy mennyit tesz hozzá az ország GDP-jéhez.
“A testnevelésóra minden mozzanata a felső tagozatban is magában rejti az erkölcsi tulajdonságok fejlesztésének lehetőségét” – fogalmaz az Oktatási Hivatal honlapján díszelgő kerettanterv (kiemelés az eredetiben). Nem kérdés, hogy egy magas társadalmi körökben játszódó, rém elegáns, múzeumrablós tolvajfilm mennyi erkölcsi tulajdonságot fejleszt, különösen a rendszerváltás utáni Magyarországon.
Ha meg már túl jól megy a gyerekeknek, azaz kezd unalmassá válni, akkor szintet léphetünk, és kockázatvállalásra is nevelhetjük őket. Elég csak átkötni a lézer-fonál-huzalokat. Rögzíthetjük ezeket mondjuk kínai porcelánvázához, herendi teáscsésze füléhez, a tévé tartóoszlopához, legfelső polcra helyezett laptophoz, mozgó tejfoghoz, apuka fülére, állólámpához, szekrény tetejére rakott, nyitott festékes dobozhoz – a lehetőségek tárháza végtelen. De mindenképp nagy móka lesz, ha valamelyik kis vakmerő tolvajtáncos kölök beleakad a fonálba.
A lézertorna remekül fejleszti a testtudatot, az egyensúlyérzéket, lehetővé teszi az összetett, komplex mozgásformák elsajátítását, és még mókás is.
Mára ennyi volt a Távtan, tartsátok a távolságot!
3 hozzászólás a(z) “Lézertorna | Tesióra a nappaliban” című bejegyzéshez
Ezen a bekezdésen borzasztóan felháborodtam! Egyáltalán nem dobtuk be a törölközőt! Rengeteg anyag készül, rengeteg szakmai gyakorlatot dobunk össze, akár törölközővel is! A testnevelők nevében ne állítson valótlant! Nagyon kreatívak és céltudatosak vagyunk! Nemcsak össze vissza kapkodunk! Ez borzasztóan sértő és káros, ebben a mindenki számár nehéz helyzetben! Ne dobálózzon valótlanul ilyen súlyosan sértő szavakkal! “Azt is be kell látnunk, hogy ezen a területen a tanárok zöme teljesen bedobta a törülközőt, szétesett minden értelmes és koncepciózus feljesztés, és összevissza feladatokkal, kapkodva próbálják győzködni a gyerekeket, hogy “reggel nyújtózkodjanak”, vagy töltsenek fel a Classroomba Strava-logot”
Elnézést kérek, ha megbántottam. A kérdéses részt átírtam a valóságnak inkább megfelelő módon.
Azt az egész bekezdést nyugodt szívvel úgy, ahogy van, ki lehet törölni!